Sender de la Ruta dels Aljubs

Es tracta d’una ruta circular que ix des de la Font de Quart o de la Vall de Segó i recorre els aljubs i les casetes de pedra seca del terme de Quart.

Els aljubs són dipòsits per a emmagatzemar l’aigua de pluja en llocs de muntanya. És una construcció en la qual es diferencien dues parts, una sota terra en forma de basseta, on es recull l’aigua i que es troba lluïda per evitar les fuges i una altra, en superfície que tanca l’anterior fent com una caseta de pedra en sec, amb una porta d'accés. S’utilitzava per tindre assegurat l’abastiment d’aigua per a les persones i el bestiar en els conreus de secà i en les pedreres.
En la Vall de Segó trobem dos tipus d’aljubs, d’una banda els que aprofiten les escorrenties dels barrancs que són majoritaris i d’altra els que s’omplin per les filtracions del rodeno.
Els primers, amb tota seguretat, foren construïts entre els llauradors propietaris dels camps de secà i els caçadors, sent aquests últims qui més han continuat el seu manteniment. Els segons, els feren els picapedrers que treballaven a les pedreres de rodeno.

Les casetes de pedra seca són edificacions de distintes grandàries i formes fetes en pedra en sec, és a dir, sense cap altre tipus de material, solament pedres encaixades unes sobre altres, no tenen porta i estan orientades a l’est o al sud. Es construïen dins dels camps de cadascú i s’utilitzaven per protegir-se de la pluja i del fred i per resguardar el saquet i les ferramentes.

Els aljubs i les casetes de pedra seca foment part del patrimoni cultural que ens han deixat els nostres avantpassats i que estem obligats a conservar.

La ruta es troba tota senyalitzada amb marques blanques i blaves.

0:00
Partim de la Font de Quart (50 m.) en direcció nord, pel camí Vereda Reial en lleugera pujada, al poc continuem a l’esquerra pel camí de l’Ecoparc, el qual no deixem fins creuar-se en el barranc de l’Arquet, en el trajecte desestimem el camins que ixen a la nostra esquerra de la Frontera i de Sorrana.

0:15 - 1,2 km
Barranc de l’Arquet. Ens desviem a l’esquerra pel camí de terra i entrem en el llit del barranc, als 10 minuts creuem el camí de Sorrana i continuem remuntant el barranc.

En cas de pluges recents i que el barranc estiga intransitable, agafem el camí Sorrana que hem deixat abans a l’esquerra, el continuem fins passar pel barranc de l’Arquet i seguim de pujada cap a la portalà d’una finca de tarongers, ací tombem a l’esquerra pel camí de terra que la voreja i en la tercera revolta se retrobem en les marques del Sender que venen del barranc.

0:35 – 2,3 km
Deixem el llit del barranc i trenquem a la dreta per un senderol que costera amunt desemboca en un camí de terra, continuem pujant, davant tenim la creu blanca de la Frontera, als 100 m. l’abandonem i seguim per la pista de l’esquerra, uns 6 minuts després agafem la pista que ix a l’esquerra en fort descens, passem pel camp de motocròs. Ja de pujada s’adrecem per la senda que naix a l’esquerra.

0:50 – 3,3 km
Barranc Fondo. Agafem la pista a l’esquerra, creuem el llit del barranc de l’Arquet i en 300 m arribem al camí de Fontanelles, seguim a la dreta per immediatament continuar a l’esquerra pel camí Barranc de la Catalana, deixem de costat totes les pistes que ens van eixint a la dreta.

1:15 – 4,9 km
De sobte el gros de la pineda s’acaba i passem a una zona de matoll i pins, en aquest punt abandonem el camí i s’enfilem cap amunt per la pista de l’esquerra que esdevé en senda i que ens du a una CASETA DE PEDRA SECA. Eixim al camí i continuem a la dreta, uns minuts més tard desestimem “camí xarretes” i dos camins privats més que es trobem a l’esquerra.

1:27 - 5,6 km
Encreuament de camins. Deixem el camí i girem a l’esquerra per buscar l’inici de la senda que es troba en la mateixa confluència dels tres camins, enfront a una certa distància veiem una tanca metàl·lica. La senda s’endinsa en un bosc tancat de pins on trobem la CASETA DE PEDRA SECA DE LES GERRETES (181 m).

1:32 - 5,9 km
La senda finalitza en un camí asfaltat que seguim a la dreta. Quan estem a l’altura d’una caseta el camí es fa de terra i al cap de 3 minuts a la nostra esquerra trobem l’entrada a l’ALJUB DE PERICO (184 m) (1) -veiem una caseta de pedra seca convertida en conillar-.
Retornem a la pista i continuem a l’esquerra, als 3 minuts, atents, la deixem i agafem una senda a la dreta que du a les Gerretes (2).
Deixem el paratge per la senda que prossegueix per l’esquerra, desemboquem en una pista, passem per la vora d’un conillar i eixim novament al camí de les Gerretes, anem a l’esquerra.

1:45 - 6,8 km
Deixem el camí i agafem a l’esquerra el de l’aljub de la Franca, passem per la vora d’una bassa feta de rajola i seguim a la dreta, uns minuts després deixem de banda una pista a l’esquerra, més endavant passem per la vora de la caseta dels caçadors i als 100 m. a l’esquerra trobem l’entrada a l’ALJUB DE LA FRANCA (179 m), el visitem i retornem a la senda que continua cap a l’esquerra.

2:05 -8,1 km
Carretera de Vorajunta. La creuem un poc a l’esquerra, agafem a la dreta un caminet de terra i seguidament la senda que naix a l’esquerra en ascens i que en uns 10 minuts ens aboca a l’ALJUB DE CAICÓ (152 m), seguim i agafem el camí a l’esquerra (a la dreta hi ha una cadena que tanca el pas) durant uns 350 metres aproximadament.

2:20 - 8,9 km
Abandonem el camí i continuem per la senda que ix a la dreta, en 3 minuts arribem a la del Racó d’Amorós, anem a la dreta –a partir d’ací continuen junts el Sender de la Vall de Segó i el nostre- estem en un dels llocs més bonics de tota la Vall. La senda remunta el barranc, tancat, fresc i frondós fins l’aljub.

2:35 – 9,8 Km
ALJUB D’AMORÓS (203 m). Continuem de pujada fins un encreuament que agafem a l’esquerra, després deixem de costat una senda molt marcada a l’esquerra i en 10 minuts des de l’aljub a la nostra esquerra naix un curt senderol que du a la CASETA DE PEDRA SECA DE LA RATLLA. Retornem al sender, tot seguit deixem de costat una senda a la dreta que passa per la vora d’un gran molló, seguim en descens fins el PI del CAMÍ DEL CODOVAL (189 m) -es tracta d’un exemplar que està al mig del camí-.

En aquest punt confluïxen el PR-La Vall de Segó que va cap a la Creu i el PR-319 Senda del Senglars que de la Creu va a la dreta cap al Povitxol.

2:50 – 10,7 km
PI DEL CAMÍ DEL CODOVAL, tombem a l’esquerra en descens i als 50 metres novament a l’esquerra per a entrar a la senda del Codoval que seguix en tot moment el curs del barranc fins creuar-lo, per seguidament passar per una explanada envoltada de garroferes.

3:05 – 12 km
Eixim novament al camí del Codoval, el continuem a la dreta i als 400 m. ens desviem a l’esquerra per la senda de l’aljub de la Creu. La remuntem fins l’aljub, seguim a l’esquerra per baix dels cables d’alta tensió i després per un bonic bosc de pins i garroferes.

3:25 – 13,1 km
CASETA DE PEDRA SECA DE LA CATXOLA (125 m), seguim el sender cap avall, -des d’ací i fins a la Font continuen junts el PR-La Vall de Segó i el SL-, ens retrobem novament en el camí del Codoval que el continuem a la dreta, deixarem de banda el camí Catxola i un poc més avall un altre de terra privat.

3:40 - 14 km
Abandonem el camí asfaltat per un altre de terra a l’esquerra entre tarongers, el desviament està després de passar unes garroferes a vora camí, a la dreta veiem unes pilastres de pedra de rodeno on està marcada la senyalització de no continuació del sender, arribem a una paret que rodegem cap a l’esquerra i busquem la caseta que hi ha darrere –dipòsit de la font del Codoval-, baixem unes escaletes i continuem per la senda de formigó i després per un camí estret i asfaltat a la dreta, passem la rodona on es troba l’Ermita del Crist i seguim pel camí de Santa Gema fins a la FONT DE QUART o de LA VALL DE SEGÓ (4 h – 15,3 km).

(1) L’aljub de Perico ha estat restaurat recentment per l’ajuntament de Quart. Ací es podem seure en un dels bancs instal·lats i relaxar-nos contemplant les magnífiques vistes de la Vall i del litoral.
(2) Les Gerrets són clots naturals formats en la roca, de poca fondària i que s’omplin d’aigua quan plou.

No es recomanable fer la ruta en la temporada de caça del 12 d’octubre al 6 de gener.

Dades Tècniques
-Distància total: 15,3 km
-Desnivell Positiu: 464 m.
-Altura màxima: 239 m.
-Altura mínima: 48 m.
-Dificultat: Mitja-baixa.

Fotos

Track
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -