PR-La Vall de Segó

Al nord de la província de València, en els límits del Camp de Morvedre, s’estén la Vall de Segó, una xicoteta microcomarca de tan sols vint-i-quatre quilòmetres quadrats.

La senda discorre per tot l’amfiteatre natural que forma la Vall de Segó des de la Frontera (nord) fins al Pic dels Corbs (sud). Es tracta d’una ruta circular que ens du per baix i per dalt de tota la Vall amb impressionants vistes de la Calderona, de la Serra d’Espadà i de la Mar Mediterrània.

Tenint en compte la situació en la qual es troba La Vall de Segó entre la mar i les muntanyes, el senderista gaudirà en tot moment de l’encís del paisatge –Salt del Cavall, Molí de Vent, La Creu, Pic dels Corbs-, de racons perduts –Aljub d’Amorós- i de llocs encisadors -Font de Quart-.

Podem considerar la ruta pel seu temps de durada, més de 8 hores i pel desnivell acumulat, més de 1000 metres, d’una dificultat alta.

La vegetació és típicament mediterrània, amb garroferes, oliveres, boscs de pins i arbusts.

-Recorregut
La ruta es pot iniciar des de distints llocs:
-Faura: Zona d’Acampada (Es troba a la part alta del poble en el bosc mediterrani).
-Benifairó de les Valls: Escola Infantil del Tabalet. (Es troba a l’eixida de Benifairó en la carretera cap a Quart).
-Quart de les Valls: Font de Quart

Iniciem la descripció des de la

ZONA D’ACAMPADA DE FAURA (70 m)
Partim pel camí de la Rodana que discorre per la vora del cementeri en direcció oest i en progressiva ascensió. En passar l’últim hort de tarongers, trenquem per la senda de la dreta, creuem el barranc de la Canaleta i s’enfilem cap a l’ERMITA DEL BON SUCCÉS (15´ – 0,6 km), la visitem i busquem el camí que l’envolta per la seua esquena, seguim cap a ponent de baixada i a l’esquerra, entre tarongers, fins desembocar a un camí asfaltat. Continuem de front i cap avall, després d’uns 50 m. travessem a l’esquerra un xicotet barranc i agafem el camí formigonat que en el seu inici té una porta de ferro, veiem grans bancals de tarongers. Rodegem tota la finca pel camí que va pegat a la muntanya passant per la vora d’una torreta elèctrica i una caseta de camp. Ja de baixada el camí es bifurca en dos ramals, desestimen el formigonat i seguim pel de terra de l’esquerra que va més elevat, travessem més endavant un canyar i un xicotet barranc i eixim al camí asfaltat del Tabalet -torreta elèctrica- que agafem a l’esquerra en ascens per arribar a

l’ESCOLA INFANTIL DEL TABALET (30´ - 2,1 km – Alt. 120 m)
-lloc d’inici a Benifairó de les Valls-

Passem l’escola i seguim per un camí formigonat cap a la muntanya per als 100 m. tombar a la dreta cara una caseta, la senda ix per darrere, passem prop d’una casa que veiem a la nostra dreta un poc més avall, per seguidament continuar per la vora del curs d’una sèquia, arribats al seu final, trenquem a l’esquerra en ascens, travessem un xicotet barranquet i entrem a la senda de la Caseta del Rector que discorre entre pins i garroferes. Quan iniciem la baixada, a la dreta tenim la caseta de pedra seca de la Catxola, desemboquem al CAMÍ DEL CODOVAL (50´ – 3,3 km). –Des de la caseta coincideixen el nostre sender i la Ruta dels Aljubs-.

Continuem el camí a la dreta en direcció a Quart, tot seguit deixem de banda el camí Catxola i un poc més avall un de terra privat, passats uns 10 minuts abandonem el camí asfaltat per un altre de terra a l’esquerra entre tarongers, el desviament el trobem després de passar unes garroferes a vora camí, a la dreta veurem unes pilastres de pedra de rodeno on està marcada la senyalització de no continuació de la senda, arribem a una paret i anem a la dreta, passem per una caseta menuda que hi ha darrere –dipòsit de la font del Codoval-, baixem a la senda de formigó i seguim pel camí estret i asfaltat de la dreta; passem la rodona on es troba l’ERMITA DEL CRIST i prenem el camí de Santa Gema fins

LA FONT DE QUART o de la VALL DE SEGÓ (1h 15´ - 5,3 Km – Alt. 50 m)
-lloc d’inici a Quart de les Valls-

Partim de la Font de Quart en direcció nord, pel camí Vereda Reial en lleugera pujada, un poc més endavant anem a l’esquerra pel camí de l’Ecoparc, el qual no deixem fins creuar-se en el barranc de l’Arquet, en el trajecte desestimem el camins que ixen a la nostra esquerra de la Frontera i de Sorrana. Seguim pel camí asfaltat cap amunt fins una caseta que ens queda a l'esquerra, ací agafem el camí de terra a la dreta, continuem caminant entre bancals de tarongers i aguacates, passem un garroferal que ens queda a l'esquerra i arribem al barranc de ROMANETES -senyal indicativa terme de Sagunt-.

*Abans el sender discorria per tot el barrranc de Romanetes per degut al seu estat ha quedat intransitable.

Creuem el barranc e immediatament agafen el camí de terra que naix a l'esquerra (1h.30') i que acaba un poc més amunt en un replà. A la nostra dreta ix la senda ascendent que transita per baix de tots els penya-segats de la Frontera fins l’últim coll pel qual ens puja al cordal (2h.20´- 9,2 km).

Una vegada dalt, la senda discorre per tot el cordal, en contínues pujades i baixades, cap al SALT DEL CAVALL (2h.40´- 10 km. Alt. 347 m.) –hi ha un molló de pedres-. La panoràmica és espectacular, la Serra d’Espadà, la Calderona, la Baronia i Javalambre i tot el litoral des de Castelló fins al Montgó.

Deixem el SALT DEL CAVALL, atents a les marques, la senda continua de baixada al principi cap a la dreta, segons la nostra arribada, per seguidament tombar a l’esquerra en cerca de la pineda.

La senda descriu un gran arc des del Salt del Cavall fins al Molló del termes (369 m.) pel qual passem després d’una bona pujada. Deixem el Molló i en la següent lloma ens trobem les restes del santuari iberroma dedicat a Liber Pater -Baco, entre oliveres, veurem alguna que altra pedra esculpida. (1)

Travessem una xicoteta pineda i seguim la senda, en algun moment tenim dificultats per continuar les marques a conseqüència dels matolls i del tipus de terreny, anem cap a l’ALT DE LA FRONTERA que representa la màxima altitud del recorregut amb 378 metres, no es tracta d’un pic com a tal, més bé d’una lloma arredonida.

Des d’ací comencen una forta baixada, en algun moment haurem de fer alguna xicoteta desenfilada, passem per la part de dalt de la creu blanca –que no veiem- fins arribar a la pista del BARRANC FONDO (3h.35´ - 12,5 km).

Agafem la pista a l’esquerra i en creuar-se amb el BARRANC DE L’ARQUET, l’abandonem, -les marques de la Ruta dels Aljubs continuen pista amunt-, anem a l’esquerra pel curs del barranc i en 5/6 minuts el deixem per un senderol que naix a la nostra dreta.

Si continuarem el curs del barranc eixiríem, en 20 minuts aproximadament, al camí de la Frontera i al de l’Ecoparc i seguidament a la Font.

En uns minuts arribem a una explanada –transformació per a plantació-, agafem a l’esquerra el seu camí fins un altre que també continuem a l’esquerra, passem per la vora d’una caseta rodejada per una tanca metàl·lica, de seguida l’abandonem per un senderol que ix a la dreta, per la vora de l’hort, passem per una pineda, creuem el camí asfaltat de la Retoressa i agafem la senda que en ascens ens du a LA MINA DE FERRO.

La ruta continua per l’esquerra de la mina, passa un pal metàl·lic de llum i ix a un xicotet camí asfaltat que creuem per agafar el sender cara amunt, marxem pel cordal de la muntanya de LA CORRALISSA. Després d’una pronunciada baixada travessem una pista i ens encaminem per la senda d’enfront cap al MOLÍ DE VENT (4 h 25´- 15,6 km – Alt. 155 m).

Deixem el Molí per una senda molt arreglada fins a un camí de formigó, el seguim a la dreta en lleugera pujada, en passar una cadena que el talla, atents, l’abandonem i girem a l’esquerra, l’inici no es veu molt clar però al moment es fa un carril definit, caminem entre garroferes, eixim a la carretera de Vorajunta (Quart - Torres Torres) que prenem a la dreta.

Uns 100 metres més endavant, ens desviem a l’esquerra per un camí de terra que accedix a un camp de tarongers, com a referència tenim un pal de fusta de línia de telèfon. Als pocs metres trobem una senda a mà dreta que ens endinsa més endavant en una repoblació de pins, la travessem i desemboquem a un camí de terra que continuem a l’esquerra, hem passar unes casetes el camí esdevé en la senda de l’ALJUB D’AMORÓS, un dels llocs més bonics de tota la Vall. La senda remunta el barranc, tancat, fresc i frondós fins l’aljub (5 h 10´ - 18,1 km – Alt. 203 m.).

Seguim pujant fins un encreuament que agafem a l’esquerra, després deixem de costat també a l’esquerra una senda molt marcada i en 10 minuts des de l’aljub a la nostra esquerra trobem un curt senderol que entra a la CASETA DE PEDRA SECA DE LA RATLLA. Retornem al sender, tot seguit deixem de costat una senda a la dreta que passa per la vora d’un gran molló, seguim en descens fins al PI del CAMÍ DEL CODOVAL -es tracta d’un exemplar que està al mig del camí- (5 h 20´ - 19 km). -Des d’ací i fins la muntanya de Romeu coincideixen el PR-La Vall de Segó i el PR-319 Senda dels Senglars-

Si agafàrem el camí del Codoval a l’esquerra connectaríem en 20 minuts amb la senda que va a la Font o a l’inici del sender a Benifairó i a Faura.

Creuem el camí cap a les casetes que tenim enfront, les passem i desemboquem en una explanada, a la nostra esquerra tenim una caseta de pedra derruïda, deixem de banda el camí de la dreta, la travessem i agafem la senda que ens puja a LA CREU (5 h 40´ - 20,4 km. Alt. 348 m). El cim és un lloc privilegiat, ens ofereix unes esplèndides vistes cap a totes les direcciones, als peus la nostra Vall, la marjal, tot el litoral, Espadà, Calderona i els pobles de la Baronia.

Agafem la senda que ix pel ponent que poc després desemboca en una altra que prenem a l’esquerra, en 15 minuts des del cim arribem a un encreuament de senders (5 h 55´).

A l’esquerra es dirigeix al pic del TABALET i en 20/25 minuts a l’escola Infantil del Tabalet -inici de la senda a Benifairó-, (marques de la Senda Local del Tabalet- La Rodana).

Seguim la senda que portem cap avall, travessem la pista de terra del coll del Tabalet (6 h) i s’enfilem amunt per la SENDA DE LA RATLLA que discorre puntejant per tot el cordal i que marca la divisòria dels termes de Benifairó i Sagunt. A la dreta contemplem el bosc del Pla del Corretger i la Calderona i a l’esquerra tota la Vall.

Després d’uns 20 minuts des del Coll del Tabalet, a la nostra esquerra veiem el començament de la SENDA DE L’ALJUB NOU (6 h 20´) que en descens ens duria en 30 minuts a la ZONA D’ACAMPADA -inici del sender a Faura-, seguint les marques del SL-Tabalet-La Rodana.

La senda continua fins un gran molló de pedres i pal de senyalització de senders, estem a l’ALT DE LA MUNTANYA DE ROMEU (6 h 30´ - 22,6 km. Alt 342 m). En aquest punt ens abandona el PR-Senda dels Senglars que va cap al Sud. Agafem a l’esquerra (est) la SENDA DE L’EIXEBE en progressiu descens cara un pi solitari.

Als 20 minuts aproximadament des del molló (6 h 50´), deixem de costat la senda que duem i seguim la que ix a l’esquerra (est) en forta baixada cap al PIC DEL CORBS. Una vegada baix i quan tenim la muntanya al nostre costat, agafem el desviament a la dreta per pujar al pic. Passem per les restes del poblat iber que es trobem soterrades i accedim al cim (7 h 15´- 24,5 km. Alt. 241 m). Ens desplacem un poc a la dreta i podem contemplar gravat en la pedra de la muntanya, en la cara de la mar, la figura d’un corb –hi ha un xicotet molló de pedres que marca el lloc-.

Baixem per on hem pujat i continuem la senda a la dreta en descens fins una bassa d’aigua (7 h 30´), la rodegem per l’esquerra i ens adrecem cap a la muntanya de LES FORQUES.

Passats a la vessant oposada de la muntanya (nord) la senda baixa fins un camí de terra entre garroferes que seguim a la dreta (7 h 45´), a l’instant ens trobem a la nostra dreta l’ALJUB DE LA MINA. Als 75 metres prenem a l’esquerra un camí de formigó en forta pujada que abandonem en la seua part alta per una senda que naix a l'esquerra en direcció a una pineda, passem una pedrera artificial i més endavant un xicotet barranc per desembocar en la senda i ALJUB DE LA PEDRERA (8 h – 26,6 km Alt.105m), ací coincideixen el PR-La Vall de Segó i el SL-La Rodana, anem a la dreta i en 15 minuts, després de passar per la vora d’unes torretes elèctriques, arribem a la ZONA D’ACAMPADA DE FAURA i al bosc mediterrani-parc urbà de la Rodana (8 h 15´ - 27,6 km - Alt. 70m).

(1) Es tracta d’un santuari iberoromànic dedicat al cult de Liber Pater (també conegut com Baco) com a déu protector de la fecunditat dels camps i de les vinyes.

No es recomanable fer la ruta en la temporada de caça del 12 d’octubre al 6 de gener.

Dades Tècniques
-Distància total: 27,6 km
-Desnivell Positiu: 1191 m.
-Altura màxima: 377 m.
-Altura mínima: 49 m.
-Dificultat: Alta.

-Fotos

-Track
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -